Bas van Straaten | Ondernemerscoach

Moeilijke keuzes maken

Ik zag dit weekend een filmpje langsflitsen op Facebook. Het ging over een groot onderwerp: de opwarming van aarde. Los van dat dit een relevant onderwerp is, vond ik het ook een goed filmpje, omdat de verteller gebruik maakt van een interessante methode om het uit te leggen. De verteller gebruikt de scenario-strategie-methode. Hij legt uit welke strategie er nodig in om opwarming van de aarde tegen te gaan, ondanks dat je niet precies weet hoe de toekomst eruit gaat zien.

De scenario strategie methode

Deze methode heb ik gebruikt in mijn afstudeerverslag in 2003. Mijn afstuderen ging over een complexe mankrachtplanning die toekomst bestendig moest zijn. Maar ja, de toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Om de methode uit te leggen gebruikte ik in mijn afstudeerverslag een voorbeeld over een paraplu meenemen.

parapluOf het gaat regenen (of niet) is een scenario. Dat kan enigszins voorspeld worden door Piet Paulusma, maar zeker weten doe je het nooit. Of iemand z’n paraplu meeneemt (of niet) kan hij sturen en dat is dus een strategie. Er zijn twee positieve en twee negatieve gevolgen. Positief is het als het droog blijft en de paraplu is niet mee en als het regent en de paraplu is wél mee. Negatieve gevolgen zijn het nat worden als het regent en het dragen van een paraplu (ballast) als het droog blijft. Het scenario is onvoorspelbaar en dus moeten de twee negatieve gevolgen tegenover elkaar worden gezet om een goede beslissing te maken. De één wordt liever niet nat, terwijl de ander liever niet onnodige ballast meeneemt. Op deze manier kan er je zonder te weten welke scenario er uiteindelijk plaats gaat vinden, toch de beste strategie kiezen. Ik laat meestal m’n paraplu thuis! Hieronder het originele plaatje uit het verslag (scenario’s en strategieën staan andersom dan in het filmpje).

scenariostrategie

Keuzes als ondernemer:

Ik gebruik de methode nog steeds als ik een lastige keuze moet maken. Stel je gaat een ander product of dienst verkopen. Dus moet je tijd stoppen in je website updaten. Lastig, want het kost tijd en geld. En soms zijn er bezoekers op je website, maar soms ook niet. Eigenlijk sluit je de meeste deals gewoon face-to-face.

Herkenbaar? Vaak praten we alleen over de scenario’s: “Ja maar als er nou geen bezoekers komen …” Maar dat heeft geen zin, want die laten zich maar slecht voorspellen. Wel kun je de strategie kiezen die ongeacht de scenario, het beste is. Maar kijk wat er gebeurd als je de methode toepast:

tabelwebsite

De scenario’s kun je niet (geheel) beïnvloeden, dus moet je kijken naar de kosten van elke strategie in het slechtste geval. De vraag is wat het ergste is voor jou: een klant verliezen omdat je een verouderde webpagina hebt, of je tijd en energie verspillen aan een website die geen bezoekers heeft. Kies, en kies daarmee ook de strategie die dit voorkomt.

Een simpel trucje toch? Laat me weten of ie werkt!

4 Comments to "Moeilijke keuzes maken"

  1. De denkwijze komt terug in Lean Startup theorie – waarin men stelt dat je niet te lang moet stil staan bij òf hetgeen je wilt doen succesvol is, maar meteen met een ‘Minimaal Werkbaar Product’ moet komen.

    Kijk je naar je paraplu is de beslissing je paraplu gewoon mee te nemen ‘lean’ en de zoektocht naar de waarheid of het gaat regenen ‘waste’. Je neemt als het ware bewust heel snel het risico dat je faalt om zo te voorkomen dat je ontdekt dat je idee faalt nadat je er al al duizenden uren in hebt gestoken zeg maar.

    Meer over Minimaal Werkbaar Product vind je hier:
    http://www.projectsucces.nl/nieuws/minimaal-werkbaar-product-mvp/

  2. ITpedia zegt:

    Is er al software om de complexe mankracht planning te kunnen berekenen?

  3. Wim zegt:

    Deze techniek kunnen we ook loslaten wereld problemen:
    https://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ
    Iedereen snapt hopelijk dat we iets moeten doen…?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

blokkade overwinnen | inzicht creëren | impuls geven