Bas van Straaten | Ondernemerscoach

Handige software voor ondernemers

De meeste ondernemers besteden liever tijd aan hun klanten dan aan hun administratie (en email). En dat is maar goed ook. Wat niet betekent dat je administratie niet nodig hebt. Ik geloof dat je dit altijd efficiënter kan doen dan je gisteren deed. Dat regel ik met de juiste software.

Al een paar maanden zoek ik facturatiesoftware. Dus vraag ik andere ondernemers welke facturatiesoftware zij gebruiken. En eindelijk is het me gelukt om een keuze te maken. Ik heb gekozen voor Harvest. Een simpel online programma dat goedkoop is ($12/maand) en voor mij voldoende mogelijkheden biedt. Het is allemaal niet zo complex al die software, maar er is zoveel keuze dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Wellicht heb jij dit ook en kan deze blog je op weg helpen!

Regelmatige optimalisatie

Elkaar attachments mailen, en die dan in je inbox bewaren als archief. Het lijkt misschien voor jou de beste oplossing, maar het kan zo veel effectiever. Veel mensen zeggen dan: maar het werkt toch zo voor mij. Ja dat zei iedereen die een paard had ook toen er ene Henry Ford met een auto aankwam. Zodoende besteed ik regelmatig tijd om te optimaliseren om daarna als een speer te kunnen werken. Hoe fijn is dat, als alles gewoon werkt! En dat is het mooie, dat kan! Het is 2014 en voor alles wat je kunt bedenken, heeft iemand in de laatste 3 jaar een mooie oplossing bedacht. Vaak is deze software (bijna) gratis, makkelijk in gebruik en staat het in de cloud, zodat je er altijd bij kunt.

Hierbij 5x handige software die ik gebruik

Voor al deze software geldt dat ze op al je apparaten (computer, telefoon) werkt en op elk platform (Windows, Mac, Android). Ook geldt dat de gratis versie vaak de basisvoorzieningen heeft. De betaalde versie kan soms net dat exraatje bieden dat je nodig hebt. De prijs valt mee, als je bedenkt hoe afhankelijk je inmiddels bent van goede software. Mijn advies is dan ook om hier niet op te besparen. Dat geld verdien je zo terug door minder tijd kwijt te zijn aan geklungel.

googleappsGoogle Apps – Mail, Agenda en Contacten

Dit is de zakelijke variant van Gmail. Voordeel is dat je zelf je accountnaam (basvanstraaten.nl) kunt gebruiken en dat je meerdere medewerkers een account kunt geven. Als je uitsluitend alleen werkt, kan Gmail zeker ook. www.google.com/apps

wunderlistWunderlist – To do lijst

To do lijsten zijn er volop. Deze werkt voor mij het makkelijkst en de gratis variant bied alles wat je in je eentje nodig hebt. wil je ‘m als team gebruiken dan is een upgrade vereist. www.wunderlist.com

evernoteEvernote – Ideeën, Aantekeningen, Kennisbank

In Evernote sla ik al mijn ideeën en aantekeningen op. Dat is niet alleen tekst maar ook foto’s van whiteboards vol tekeningen. Je kunt gedeelde notitieblokken aanmaken en met hele teams al je kennis delen. Het werkt dan ook perfect als kennisbank. www.evernote.com

dropboxDropbox – Documenten opslaan en delen

Dropbox is een map in je verkenner of finder die niet alleen op je computer staat, maar ook op een server in de cloud. Zo kun je op meerdere apparaten over dezelfde files beschikken en heb je altijd de laatste versie. Je kunt ook mappen delen met anderen en zo samen over dezelfde bestanden beschikken. www.dropbox.com

harvestHarvest – Urenregistratie, Kilometerregistratie en Facturatie

Voor mij redelijk nieuw, maar nu al een uitkomst. Na even wat geïnvesteerde tijd in de opzet, is mijn leven nu al een heel stuk eenvoudiger. Makkelijk registreren wat je doet en daarna heel simpel factureren. www.harvestapp.com

 

En voor degene die deze al allemaal kennen: Ik gebruik ook nog: Prezi (presentaties), Google drive (enquêtes), Spotify (muziek), Aanmelder.nl (event organisatie) en WordPress (websites). Daarnaast zijn er hele websites gewijd aan het optimaliseren van je werkproces, bijvoorbeeld: www.lifehacking.nl

Heb je aanvullingen, post ze hieronder bij de reacties. En als je besluit om ermee aan de slag te gaan: succes en veel plezier met de tijd die je overhoudt!

12 Comments to "Handige software voor ondernemers"

  1. Lieke zegt:

    Hoi, Leuk ja!
    Wat gaf nou de doorslag om voor Harvest te kiezen? En heb je ook gekeken naar Moneybird?
    Andere aanraders: Nanda urenoverzicht (om je uren voor klanten bij te houden, kan integreren met je agenda) en RememberTheMilk voor to do.
    En één kanttekening bij Google Apps: superhandig en enorm gebruiksgemak maar wel volledig doorzoekbaar voor NSA (mocht dat een overweging zijn; voor mijn werk bv wel).

    • Bas van Straaten zegt:

      Hoi Lieke, Dank voor je reactie! Ik heb moneybird ook bekeken. Ik kies voor Harvest omdat hier ook de mogelijkheid in zit om je uren bij te houden. Dus eigenlijk de combinatie van Nanda en Moneybird (maar zonder de agenda link). Remember the Milk is ook een erg mooie. Ik heb Wunderlist gekozen omdat die ook app-jes heeft voor je computer en mac. Maar de Evernote integratie van Remember the Milk is dan wel weer heel mooi.

  2. Bert zegt:

    Hoi Bas,
    Fijne blog met handige tips en trucs. Ook voor niet ondernemers!
    Groet,
    Bert

  3. Jelle zegt:

    Hoi Bas,

    Zeker een nuttige lijst, gelukkig veelal bekend. Voor ons en andere techno-starters is een CRM systeem ook een belangrijke keuze. Wij gebruiken nu Highrise, maar er is nog een aantal andere gegadigde die mensen om ons heen gebruiken. Handig om al je klanten en sales efforts in op te slaan.
    Natuurlijk ook mooi dat je aanmelder.nl noemt.

  4. Allard zegt:

    Hoi Bas,

    Ik heb Harvest ook een poosje gebruikt, maar geef toch sterk de voorkeur aan Moneybird. Dit is veel meer op de Nederlandse (taal) markt gericht en bied ook integratie met iDeal en MT940 bankbestanden importeren om betalingen te controleren. De integratie van Nanda (urenoverzicht.nl) met Moneybird is zo goed dat ik er geen last van heb dat het twee aparte tools zijn.

    Groeten,

    Allard

    • Bas van Straaten zegt:

      Hee Allard,
      Dank voor je reactie. Goed dat je die MT940 koppeling aangeeft. Voor mij is dat het gedeelte wat mijn boekhouder helemaal doet. Mijn financiële proces is eigenlijk in 2-en geknipt. Dus als je zelf ook je boekingen doet, is Moneybird wellicht de slimmere variant.
      Groet, Bas.

  5. Robbert zegt:

    Ah goed om te zien dat we al helemaal gelife-hacked zijn! Alleen die admin-software… ik ga eens naar dat Harvest kijken!

  6. He Bas,

    Laat maar toch :-). Ik ben sinds kort over Trello gestruikeld. Een samenwerkingstool dat projecten op een heel intuïtieve (en visuele !) manier weergeeft. Wellicht een zinvolle aanvulling op jouw lijstje.

    Groet, Thomas

  7. Roman zegt:

    Ben je ook bekend met Asana, Basecamp, Voxer (mobile app) YNAB, OneNote, die gebruik ik namelijk met genoegen :)

    • Bas van Straaten zegt:

      Hoi Roman,
      Interessant rijtje voeg je toe. Wel met basecamp, alhoewel ik het niet actief gebruik. En ik merk nu dat deze blog alweer een jaar oud is. Inmiddels werk ik met: Sparrow, Sunrise, Pocket & Zappier. Vooral die laatste vind ik briljant. Maximaal app’s aan elkaar knopen en zo een automatische workflow maken. Deel gerust nog je ervaring met andere app’s als ze interessant zijn.
      Groet,
      Bas

  8. Bedankt voor het delen van deze tips voor software voor ondernemers. Ik vind het zelf ook belangrijk dat mijn administratie overzichtelijk blijft. Vooral voor de toekomst wanneer ik eventueel met salarisadministratie te maken krijg.

Laat een reactie achter bij Lieke Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

blokkade overwinnen | inzicht creëren | impuls geven